Prvé 3 roky života, keď sa mozog vyvíja a dozrieva, sú obdobím najintenzívnejšieho rozvoja jazyka a reči. Tieto zručnosti sa najlepšie formujú v prostredí bohatom na zvuky, jazykové a rečové podnety. Prvé náznaky komunikácie sa objavujú už keď sa bábätká učia, že plač im zabezpečí potravu, pohodlie a spoločnosť blízkych. Ako rastú, začínajú rozoznávať zvuky reči, ktoré sa zoskupujú do slov ich materinského jazyka.
Komunikácia pozostáva z hlasu, reči a jazyka. Hlas je zvuk, ktorý vydávame pomocou vzduchu, ktorý prúdi z pľúc. Reč je verbálnym vyjadrením jazyka prostredníctvom artikulácie (spôsobom, ktorým formujeme zvuky a slová). Jazyk je súhrn zdieľaných pravidiel, ktoré ľuďom umožňujú vyjadriť svoje myšlienky. Je to vlastne porozumenie si navzájom prostredníctvom komunikácie – verbálnej, neverbálnej aj písomnej.
Míľniky rečovo-jazykového vývinu
Deti sa vyvíjajú odlišným tempom, ale zvyčajne si osvoja niektoré zručnosti približne v rovnakom veku. Na posúdenie rečovo-jazykového vývinu boli preto navrhnuté míľniky:
Vek | Míľnik |
0-3 mesiace | Zbystrí pri počutí zvukov. Utíši sa alebo usmeje, keď hovoríte. Strieda sa s vami pri vydávaní zvukov. Vydáva odlišné zvuky podľa toho, či je šťastné, alebo ho niečo trápi. „Hrkúta“ si, vydáva zvuky ako ooooooo, aaaaaaa, mmmmmm. Otáča sa smerom, odkiaľ počuje hlas. |
4-6 mesiacov | Vydáva odlišné zvuky pri prežívaní príjemného a nepríjemného (usmieva sa, smeje nahlas, plače alebo kričí). Reaguje na výrazy tváre alebo na hračky, ktoré vydávajú zvuk. Je vokálne počas hry, alebo keď sa mu prihovárame.„Hrkúta“ si, k samohláskovým zvukom pridáva spoluhlásku, napr. oooooom, daaaaaaa. |
7-9 mesiacov | Pozerá sa na vás, keď poviete jeho/jej meno. Na chvíľu zastaví v činnosti, keď poviete „Nie“. Začína bľabotať, napr. mamamama, tatatata, bababa. Neskôr bľaboce s intonáciou (mení výšku hlasu, akoby hovorilo vo vetách). Keď sa necíti dobre, vyhľadáva blízku osobu. Dvíha ruky, aby sme ho zodvihli na ruky. Rozpoznáva mená niektorých ľudí alebo objektov. Odsúva objekty, o ktoré nemá záujem. Používa hlas, aby vyjadrilo radosť alebo nespokojnosť. |
10-12 mesiacov | Načahuje sa za objektami (do 10. mesiaca). Ukazuje na objekty, ktoré sú mimo jeho dosahu, máva, podáva objekty. Napodobňuje a iniciuje gestá pri sociálnej interakcii a hrách (poslanie pusy, mávanie). Krúti hlavou na znak „Nie“. Snaží sa napodobňovať zvuky, ktoré robíme. Reaguje na jednoduché slová a frázy, napr. ideme pá-pá, pozri na mamu. Hovorí prvé slová, napr. mama, tata, baba. Pozrie sa smerom, kam ukazujete. Strieda sa, keď s vami „rozpráva“ – počúva, keď hovoríte a potom pokračuje v bľabotaní. |
13-18 mesiacov | Obzerá sa okolo seba ak sa ho spýtate napr. „Kde je lopta?“Koná podľa inštrukcie, napr. „podaj mi knižku“, „poď sem“. Ukazuje na zaujímavé objekty alebo javy, aby ste sa na ne tiež pozreli a aby ste mu ich pomenovali. Krúti hlavou na znak „nie“ a kýve na znak „áno“. Používa slová pre bežné objekty, niektoré činnosti alebo známych ľudí. Identifikuje 1 alebo viac častí tela. Používa gestá, napr. tlieskanie alebo ťapnutie, keď sa mu niečo podarí. Neverbálne odpovedá na jednoduché otázky. Snaží sa napodobniť jednoduché slová. Má slovnú zásobu 4-6 slov (výslovnosť nemusí byť čistá). Keď ho požiadame, prinesie niečo z inej izby. Pri predstieranej hre (napr. kŕmenie plyšáka) používa gestá, prípadne slová. |
19-24 mesiacov | Rozumie a používa asi 50-100 slov (najčastejšie označujúce potravu, hračky, zvieratá a časti tela). Reč nemusí byť vždy čistá, je však zrozumiteľná asi 50% času. Spája 2-4 slová, napr. „ideme pá-pá“, „mama dá džús“. Vykoná 2-stupňovú inštrukciu, napr. „prines lyžičku a daj ju na stôl“. Používa zámená – ja, moje, ty, tvoje. Používa slová, aby požiadalo o pomoc. Používa vzťahovacie zámená, napr. „tatova papuča“. Dokáže si menovite vypýtať bežné jedlá. Vie napodobniť zvieracie zvuky, napr. hav-hav, mú, bé. Naučí sa približne 1 nové slovo týždenne. Opakuje slovíčka, ktoré začuje v konverzácii. |
2-3 roky | Používa kombinácie slov, ale občas môže niektoré slová alebo frázy opakovať, napr. „tato – tato dá auto“. Na požiadanie povie svoje meno. Začína používať množné číslo, napr. bábika – bábiky. Začína používať minulý čas. Odôvodňuje veci a udalosti, napr. že potrebuje kabát, lebo vonku je zima. Pýta sa „prečo“ a „ako“. Odpovie na jednoduché otázky napr. „čo urobíš, keď si unavený? “Vyslovuje správne väčšinu samohlások v slove. Pozná niektoré priestorové vzťahy, napr. „v“, „na“, „pod“. Pozná zámená, napr. ty, ja, ona, jej… Pozná prídavné mená, napr. veľký, šťastný, … Používa 3-slovné vety. Reč sa stáva presnejšou, ale môže stále vynechávať napr. posledné slabiky slova. Používa zvýšený tón hlasu, ak sa na niečo pýta, napr. „moja lopta?“ |
3-4 roky | Porovnáva veci, používa pritom slová ako „väčší“, „kratší“… Pozná koncept rovnakosti a odlišnosti. Povie príbeh, ktorý videlo alebo čítalo. Rozumie a používa slová na priestoré vzťahy, napr. „vnútri, na, pod, pri“. Rozpoznáva znaky a logá, napr. Stop. Predstiera, že píše a vie napísať niektoré písmenká. Hovorí všetky slabiky v slove. Hovorí plynulo, neopakuje zvuky, slová. Reč je takmer úplne zrozumiteľná všetkým (do 4. roku). Zoskupuje objekty, napr. potrava, alebo oblečenie. Pozná farby. Používa väčšinu hlások, niektoré však môžu byť nesprávne vyslovené, napr. R, L, .. Dokáže opísať použitie predmetov, napr. vidličku, alebo auto. Opakuje vety. Hrá sa so slovíčkami, páčia sa mu básne a pozná jazykové nezmysly, napr. „máš na hlave slona?“ Vyjadruje už aj myšlienky a pocity. Ovláda už základné pravidlá gramatiky. Hovorí 5-6 slovné vety. |
4-5 rokov | Vytvára gramaticky správne vety. Vety sú už dlhšie a komplexnejšie. Prerozpráva príbehy, rozumie časovej následnosti (čo sa stalo na začiatku a čo potom). Rozumie a používa slová ako „za“, „pred“, „medzi“. Správne používa slová ako včera a zajtra. Nasleduje jednoduché inštrukcie a pravidlá hry. Pozná asi 10 a viac písmen a zvyčajne vie napísať svoje meno. Napodobňuje čítanie a písanie zľava doprava. Identifikuje rýmy, napr. kvet – svet. Reč je zrozumiteľná, ale môže ešte robiť chyby v dlhých alebo náročných slovíčkach. Rozumie komplexným otázkam, odpovie na otázky „Prečo?“ Vie opísať objekty, alebo ako niečo urobiť, napr. namaľovať obrázok. Vymenuje veci, ktoré patria do určitej kategórie, napr. zvieratá alebo jedlo. Zapája sa do konverzácie. |
Oneskorenie rečovo – jazykového vývinu
Oneskorenia v reči a jazyku sú najčastejším typom vývinových oneskorení. Niektoré deti vykazujú tiež problémy so správaním, ktoré pramenia z ich frustrácie, že nedokážu vyjadriť to, čo chcú alebo potrebujú.
Oneskorenie reči a jazyka nie je to isté, aj keď sa často prelínajú. Oneskorenie v reči znamená, že dieťa nehovorí toľko slov, ako väčšina jeho vrstovníkov. Prípadne používajú nejaké slová alebo frázy, ale je ťažké rozumieť im. Tento typ oneskorenia nezahŕňa porozumenie reči alebo neverbálnu komunikáciu a zvyčajne sa dá efektívne vyliečiť. Oneskorenie v osvojovaní jazyka znamená, že dieťa má ťažkosti porozumieť, čo iní ľudia hovoria alebo nedokáže vyjadriť svoje vlastné myšlienky. Zahŕňa to verbálnu, neverbálnu komunikáciu aj písomný prejav. Tieto deti síce dokážu správne vysloviť slová, ale nedokážu ich spájať do zmysluplných výrazov či viet.
Znaky oneskorenia rečovo-jazykového vývinu
To, že sa dieťa oneskoruje v rečovo – jazykovom vývine môžeme pozorovať, ak dieťa:
do 12 mesiacov – nebľaboce so zmenami v tóne hlasu (napr. tatatatatatatata), nepoužíva gestá (napr. mávanie pá-pá, krútenie hlavou na znak „nie“), nereaguje na svoje meno, nedáva najavo nejakým spôsobom, že potrebuje pomoc s niečím
do 15 mesiacov – nerozumie a nereaguje na slovo „nie“, nehovorí žiadne slová, neukazuje na objekty, ktoré ho zaujmú s následným pohľadom ku vám (akoby chcelo povedať „Pozri na toto!“), neukazuje na objekty alebo obrázky, ak ho vyzveme, aby ukázalo „Kde je…“
do 18 mesiacov – nerozumie jednoduchým povelom, nepoužíva aspoň 20 slov, neodpovie slovom alebo gestom, ak sa ho spýtame „Čo je to?“ alebo „Kde je?“, nevie ukázať aspoň 3 časti tela, uprednostňuje gestá pred verbálnou komunikáciou, má ťažkosti napodobniť zvuky
do 24 mesiacov – hovorí menej ako 100 slov, netvorí 2-slovné výrazy (napr. tato pápá), nenapodobňuje slová alebo aktivity, chýba predstieraná hra (napr. kŕmenie plyšovej hračky), opakuje iba nejaké zvuky alebo slová a nedokáže komunikovať viac než aktuálne potreby, nedokáže nasledovať jednoduchú inštrukciu, má nezvyčajný tón hlasu (napr. nosový)
do 30 mesiacov – hovorí menej ako 300 slov, nepoužíva slovesá (napr. papať, spinkať, spadnúť), nepoužíva aspoň čiastočne gramatiku (napr. množné číslo, skloňovanie)
do 3 rokov –nepýta sa otázky, nehovorí vo vetách (napr. „Toto auto je pokazené.“)
do 4-5 rokov – nedokáže povedať krátky príbeh.
Je vhodné poradiť sa s pediatrom tiež, ak je pre vás náročnejšie rozumieť reči vášho dieťaťa. Orientačne by rodičia mali rozumieť asi 50% reči dieťaťa vo veku 2 rokov a asi 75% reči vo veku 3 rokov. Do 4 rokov by mala byť reč dieťaťa prevažne zrozumiteľná pre všetkých.
Zbystriť pozornosť by sme tiež mali, ak dieťa zrazu nedokáže povedať slová, ktoré predtým hovorilo; neopätuje nám úsmev; nevšimne si, že sme v miestnosti; nereaguje na zvuky alebo na svoje meno; javí sa, akoby bolo vo svojom svete; má silný záujem o nezvyčajné veci (napr. radšej so sebou všade nosí baterku, než plyšovú hračku); dokáže povedať abecedu, alebo čísla, ale nevie si vypýtať to, čo potrebuje.
Príčiny oneskorenia rečovo-jazykového vývinu
Príčin oneskorenia rečovo-jazykového vývinu môže byť viacero. Najčastejšie to môže byť expresívna a receptívna porucha reči (vyjadrovanie sa a porozumenie reči), oromotorické ťažkosti (týkajúce sa svalov úst, jazyka, podnebia alebo jazykovej uzdičky), poruchy autistického spektra, poruchy intelektu, poruchy sluchu, detská mozgová obrna, nedostatok stimulov pre rozvoj reči alebo bilingválna domácnosť.
Ako pomôcť rozvíjať rečovo-jazykový vývin
Aj v domácom prostredí je množstvo spôsobov, akými môžeme pomôcť dieťaťu rozvíjať rečové a jazykové schopnosti:
- Zamerajte sa na komunikáciu – rozprávajte so svojím dieťaťom, spievajte mu, podporujte napodobňovanie zvukov a gest. Udržiavajte s ním očný kontakt. Napodobňujte zvuky, ktoré robí.
- Čítajte dieťaťu – pokojne už od bábätka a vyberajte veku primerané knihy. Ukazujte mu obrázky a pomenúvajte objekty na nich. Neskôr môžete vyzvať dieťa, aby vám pomenovalo obrázky. Ak mu čítate riekanky a rýmovačky, urobte na konci chvíľku pauzu a nechajte dieťa doplniť posledné slovíčko básničky.
- Využite bežné denno – denné situácie – komentujte dieťaťu aktivity v priebehu dňa (obliekanie, prebaľovanie, varenie…). Pomenúvajte mu, čo robíte, čo robí dieťa, aké objekty vidí. Používajte pritom jednoduché výrazy a formulácie. Čím je dieťa staršie, používajte dlhšie vety a pridávajte informácie (napr. ak dieťa povie „Auto,“ môžete povedať: „Áno, to je auto. Je to červené auto.“)
- Hovorte dieťaťu, kam idete, kto tam bude, čo tam budete robiť (napr. „Ideme k starým rodičom. Starí rodičia majú psa. Pes robí hav-hav.“).
- Používajte gestá (napr. pá-pá) a ukazujte na objekty (hračky, ľudí, časti tela, farby…).
- Venujte plnú pozornosť a buďte trpezlivý, ak sa vám dieťa snaží niečo povedať. Ak aj viete, čo chce dieťa povedať a čo potrebuje, nechajte mu priestor, aby to povedalo samo. Ak sa dieťaťa niekto niečo spýta, dajte mu chvíľu čas, aby odpovedalo samo.
- Nekritizujte nesprávnu výslovnosť alebo gramatiku dieťaťa, ani ho neprerušujte. Namiesto toho, zopakujte daný výraz správne.
- Trpezlivo odpovedajte na otázky dieťaťa.
- Pýtajte sa dieťaťa, čo sa stalo v príbehu, čo videlo v rozprávke, alebo čo zažilo cez deň.
- Ak ste nerozumeli, čo vám chce dieťa povedať, požiadajte ho, aby vám to zopakovalo. Dodáva to dieťaťu pocit, že je pre vás dôležité to, čo hovorí.
- Dávajte dieťaťu možnosť urobiť rozhodnutie. Napr. „Dáš si mlieko alebo vodu?“ Nechajte mu dostatok priestoru na odpoveď (slovnú, alebo gestom).
Zdroje:
Ann Pietrangelo: What You Need to Know About Developmental Delay.2023.
Cleveland Clinic: Developmental Delay in Children. 2023.
NYU Langone Health: Types of Developmental Delays in Children. 2024.
Stanford Medicine: Age-Appropriate Speech and Language Milestones. 2024.
National Institute on Deafness and Other Communication Disorders: Speech and Language Developmental Milestones. 2022.
American Speech-Language-Hearing Association: Communication Milestones: Age Ranges. 2024.
My Bright Wheel: Developmental Delays in Children: Resources for Childcare Providers.2023.
Healthy Children: Language Delays in Toddlers: Information for Parents. 2021.
Healthline: Language and Speech Delays in Toddlers. 2017.
The Hanen Centre: When Should You Seek Help? 2016.
Child Mind Institute: Complete Guide to Developmental Milestones. 2024.
Kids Health: Delayed Speech or Language Development. 2022.
Therapy & Wellness Connection: Top 10 Causes of Child Speech Delays and Language Problems. 2024.