Dôležitou súčasťou vývinu dieťaťa je schopnosť primerane sa prispôsobiť svojmu okolitému prostrediu, účinne a samostatne v ňom fungovať. Túto oblasť vývinu zastrešujú adaptívne zručnosti. Vývin adaptívnych zručností u detí predstavuje úroveň životných zručností, ktoré sú primerané veku daného dieťaťa. To, čo je primerané v 3 rokoch dieťaťa, je veľmi odlišné od toho, čo je považované za primerané v 6 rokoch (napr. kŕmenie sa rukami u batoľaťa a používanie príboru u predškoláka).
Adaptívne zručnosti zahŕňajú viaceré oblasti:
- Samoobslužné činnosti – obliekanie, toaletné návyky, kŕmenie sa
- Motorické zručnosti – chôdza, skákanie, kreslenie, uchopovanie náradia
- Komunikačné zručnosti – komunikovanie potrieb, porozumenie reči
- Sociálne zručnosti – nadväzovanie kontaktu, skupinové aktivity, pravidlá konverzácie
- Sebestačnosť – bezpečné správanie, požiadanie o pomoc, hospodárenie s peniazmi
- Kognitívne zručnosti – riešenie problémov, usudzovanie a rozhodovanie
- Organizačné zručnosti – chápanie vzorcom udalostí, následnosti činností, plánovanie
Míľniky vývinu adaptívnych zručností
Na monitorovanie vývinu adaptívnych zručností dieťaťa sa používajú míľniky adaptívnych zručností. Predpokladom každého štádia vývinu je, že predošlé míľniky boli úspešne zvládnuté.
Vek | Míľnik |
0-6 mesiacov | – Sleduje predmety pohľadom. – Koordinuje si sanie, prehĺtanie, dýchanie. – Spí v 4 – 10 hodinových intervaloch. – Prostredníctvom plaču komunikuje hlad, strach alebo diskomfort. |
6-12 mesiacov | – Dokáže samo zjesť napr. chrumku, sušienku. – Drží si pohár dvomi rukami a dokáže piť s pomocou. – Pri obliekaní vystiera ruky a nohyHrá sa s jednou hračkou asi 2-3 minúty. – Dosahuje na blízke objektySpí 10-12 hodín s 1 zobudením. – Toleruje pestrú stravu odlišnej textúry. – Používa jazyk, aby si posunulo potravu v ústach. |
1-2 roky | – Používa lyžičku bez nadmerného trasu a rozlievania. – Samo si drží pohár a dokáže sa napiť bez pomoci. – Žuje potravu predtým, než prehltneKomunikuje toaletné potreby. – Dokáže si dať dole topánky, ponožky, nohavice, vetrovku alebo sveter. – Môže vedieť odzipsovať veľký zipsRozlišuje jedlé a nejedlé predmety (18 mesiacov). – Pozerá sa na správne miesto, kde sú skyté predmety. – Hrá sa vedľa iných detí, začína predstieraná hra. – Napodobňuje správanie dospelých. – Rozumie súhlasu alebo nesúhlasu rodiča so správaním dieťaťa. – Rozumie bežným ohrozeniam (horúce objekty, schody, sklo). – Toleruje výmenu plienky. – Ukladá sa na spánok v priebehu dňa alebo v noci. – Napodobňuje umývanie zubov. – Pozná, kde nájde známe predmety v domácnosti. |
2-3 roky | – Používa lyžičku s minimom rozlievania. – Dokáže sa samostatne napiť z kohútika. – Precvičuje otváranie dverí tým, že stláča kľučku. – Oblieka a vyzlieka si kabát s pomocouUmýva a utiera si ruky s asistenciou. – S pomocou používa nočník / toaletu a je odplienkované počas dňa. – Sadne si a pozerá si samo knižku. – Odopína si veľké gombíky. – Vyjadruje emócieToleruje odlišné textúry v potrave. – Rozlišuje medzi močením a pohybmi čriev a správne pomenuje tieto potreby. – Používa vreckovku na čistenie tváre a rúk. – Samostatne používa lyžicu alebo vidličku na jednoduché jedlá. – Snaží sa umývať si zuby. |
3-4 roky | – Učí sa nalievať tekutinu z malého krčahu. – Dokáže rozotrieť nátierku s nožíkom na maslo. – Dokáže si zapnúť a rozopnúť veľké alebo stredne veľké gombíky. – Používa toaletu a samostatne si umyje ruky. – Používa vreckovku a na vyzvanie si vie vyfúkať nos. – Bez ťažkostí sa samo nakŕmi. – Toleruje odlišné materiály a strihy oblečenia. – Samostatne si upratuje veci. – Samo sa oblieka a vyzlieka (pomoc je potrebná pri šnúrkach, gombíkoch a pod.). – Hrá sa v skupine 2-3 detíSamostatne si umýva zuby. – Pozná pravidlá striedania sa. |
4-5 rokov | – Dokáže si nakrájať jemnú potravu nožíkom alebo vidličkou. – Učí sa zašnúrovať šnúrky. – Vytvára si priateľstvá. – Dodržiava pravidlá. – Vyberá si oblečenie vhodné do daného počasia. – Hrá sa v skupine 4-5 detí. |
5-6 rokov | – Začína sa obliekať úplne samo. – Samostatne si umýva zuby. – Učí sa bezpečne prechádzať cez cestu. – Vie si s pomocou zbaliť ruksak na malý výlet. – Zvláda rannú rutinu v materskej škole (odloží si veci na správne miesto, prezuje sa ai.). – Vie si otvoriť obedový box, zbaliť jedlo. – Dokáže tolerovať rušné alebo hlučné prostredie. |
6-7 rokov | – Samostatne sa ukladá na spánok a prespí noc. – Samostatne sa osprchuje. – Vie si len s malou pomocou zbaliť veci na výlet. – Samostatne zvláda toaletné potreby cez deň aj v noci. – Pozná čas. – Ovláda potrebu rozprávať / pýtať sa otázky. – Vie si pripraviť jednoduché jedlo (napr. cereálie). |
7-8 rokov | – Vybavuje si udalosti a opisuje ich. – Zapamätá si vetu, ktorá bola práve povedaná, alebo na ktorú myslelo a napíše ju. – Ticho sedí (v triede, pri obede a pod.). – Preberá menšie zodpovednosti (napr. jednoduché domáce práce). – Rozumie hodnote peňazí. – Pozná čas a prejavuje zručnosti v organizovaní si času. |
Oneskorenie vývinu adaptívnych zručností
Oneskorenie vývinu adaptívnych zručností sa týka situácie, kedy dieťa nedosahuje úroveň životných zručností očakávaných pre jeho vek. Tieto zručnosti sú nevyhnutným predpokladom pre samostatnosť a sebavedomie v období dospievania a dospelosti.
Komplikácie vo vývine adaptívnych zručností sa môžu prejaviť v rôznych oblastiach:
- Ťažkosti s organizáciou a nasledovaním inštrukcií, porozumením jazyka, stravovaním, spánkom, obliekaním a vyzliekaním, sociálnymi a motorickými zručnosťami ai.
- Odmietanie precvičovania samoobslužných činností, čo môže mať vplyv aj na prechod do materskej školy, či neskôr základnej školy.
- Ťažkosti pri prekonávaní prekážok či riešení bežných problémov.
- Spoliehanie sa na dospelého „pomocníka“.
- Ťažkosti v primeranom fungovaní pri nezvyčajných aktivitách – napr. školské výlety, narodeninové oslavy, prespávanie u kamarátov.
- Čím je dieťa staršie, tým viac si môže uvedomovať tieto limity v porovnaní so svojimi vrstovníkmi a môže to vyústiť do zníženého sebavedomia, prípadne odmietania určitých aktivít pre strach z možného zlyhania.
Znaky oneskorenia vývinu adaptívnych zručností
Vo väčšine prípadov si deti postupne vyvíjajú dôležité životné zručnosti. Avšak deti s oneskorením vývinu adaptívnych zručností môžu mať ťažkosti učiť sa vykonávať niektoré činnosti. Prejaviť sa to môže, ak porovnaním s vekovými míľnikmi pozorujemeťažkosťami v týchto oblastiach:
- nasledovanie inštrukcií,
- porozumenie jazyku,
- samostatné jedenie a používanie príboru (oneskorenie v porovnaní s vrstovníkmi),
- zaspávanie alebo znovuuspatie po zobudení,
- odplienkovávanie a odmietanie použitia toalety, ak tam nie je dospelý, ktorý pomôže,
- obliekanie a vyzliekanie (oneskorenie v porovnaní s vrstovníkmi),
- umývanie si zubov,
- porozumenie sociálnym situáciám a interagovanie s inými,
- používanie jemnej motoriky (zaväzovanie šnúrok, používanie zipsu, nožníc a pod.),
- používanie hrubej motoriky (posadenie sa na nočník alebo toaletu, státie pri obliekaní),
- porozumenie tomu, aké predmety sú potrebné na vykonanie nejakej úlohy a to, ako si ich zabaliť (zbalenie si ruksaku alebo desiatového boxu),
- učenie sa a zapamätávanie si, ako vykonávať nové činnosti,
- nejaví záujem, alebo odmieta vykonávať samoobslužné činnosti, vyžaduje od rodiča, aby to urobil za dieťa (výnimkou sú obdobia vzdoru alebo regresie spojenej napr. s príchodom nového súrodenca).
Príčiny oneskorenia vývinu adaptívnych zručností
Oneskorenie vývinu adaptívnych zručností môže byť následkom niekoľkých možných príčin:
- predčasný pôrod, ktorý môže vyústiť do pomalšieho rastu svalov,
- genetické príčiny (napr. Downov syndróm),
- neurologické a svalové ochorenia (napr. svalová dystrofia alebo mozgová obrna),
- vývinové ochorenia (napr. autizmus),
- už existujúce oneskorenie v kognitívnom vývine alebo vývine motorických zručností.
Ako pomôcť rozvíjať vývin adaptívnych zručností
V domácom prostredí existuje množstvo spôsobov, akými môžeme podporiť vývin adaptívnych zručností. Uvádzame niektoré z nich:
- Aktivity rozdelené na malé kroky – každý deň precvičujte len jednu malú časť danej aktivity, nakoľko ľahšie sa dieťaťu učí po malých krokoch.
- Pozorovanie – nechajte dieťa pozorovať členov rodiny pri samoobslužných činnostiach.
- Rolová hra – nechajte dieťa, aby napodobňovalo nejakú aktivitu (napr. čistenie zubov) s plyšovým zvieratkom alebo bábikou.
- Starostlivosť o iných – dovoľte dieťaťu očesať vás, umyť vám zuby či nakŕmiť vás lyžičkou, a následne si vymeňte úlohy.
- Využitie časomiery – poslúži tomu, aby dieťa vedelo, ako dlho bude potrebné tolerovať danú aktivitu (u malých detí môže byť časomierou riekanka alebo pesnička pri čistení zubov).
- Vytvorenie vizuálneho rozvrhu– napríklad obrázková ranná alebo večerná rutina.
- Ocenenie – pochváľte dieťa vždy, keď sa mu podarí danú úlohu samostatne zvládnuť (alebo sa o to pokúsi).
- Konzistencia – používajte vždy rovnaké slová a jednoduché inštrukcie pri nejakej aktivite.
- Dostatok času a trpezlivosti – vyhraďte si dostatok času na zvládnutie danej aktivity, aby sme dieťa nemuseli súriť, alebo vykonať danú aktivitu za neho (napr. obliekanie).
Zdroje
The Warren Center: What Are Adaptive Developmental Delays? 2024.
Carroll Community College: Early Childhood Education Research Guide: Developmental Milestones. 2023.
Kid Sense: Self-Care Development Chart. 2023.
Kid Sense: Self Care Skills. 2023
Speechandot: What Is Adaptive Development And Why Is It Important? 2024.
Lumiere Childrens Therapy: I Can Do It Myself: Using Self-Care Skills to Develop Independence. 2019.