Zaujímavosti

Články zo sveta psychológie.

Ako prebieha motorický vývin u detí a kedy vyhľadať odborníka?

jún 26, 2024

Vývin motorických zručností je úzko prepojený s fyzickým rastom a posilňovaním svalov, kostí a s celkovou schopnosťou pohybovať sa a interagovať so svetom. Tieto zručností sú tiež nesmierne dôležitou zložkou posilnenia sebavedomia a samostatnosti dieťaťa. Motorická zručnosť je pritom definovaná ako pohyb svalov, ktorý je vôľový a zameraný na vykonanie nejakej aktivity. Motorické zručnosti rozdeľujeme na hrubú motoriku a jemnú motoriku.

Vývin hrubej motoriky zahŕňa ovládanie veľkých svalov rúk, nôh a torza. Zručnosti hrubej motoriky sú nevyhnutné pre aktivity ako vzpriamené sedenie, chôdza, beh, hádzanie lopty, zdvíhanie, kopanie a pod. Rozvoj hrubej motoriky je zároveň základom pre osvojenie si zručností jemnej motoriky.

Vývin jemnej motoriky zasa zahŕňa drobné pohyby, ktoré vykonávame rukami, prstami, ale aj chodidlami, ústami a jazykom. Tieto zručnosti sú dôležité pre dosahovanie objektov, uchopovanie a manipuláciu s nimi. Patria sem aj schopnosti súvisiace so zrakom, tzv. vizio – motorické zručnosti, resp. schopnosť koordinácie oka a ruky, ktoré zabezpečujú, že pohľadom sledujeme a korigujeme pohyby rúk, nôh a tela, aby sme dosiahli na objekt. Vďaka zručnostiam jemnej motoriky teda dokážeme napríklad písať, kresliť, strihať, zapnúť si gombíky, zašnurovať topánky, hrať na hudobnom nástroji, tancovať a pod.

Míľniky motorického vývinu

Na monitorovanie motorického vývinu dieťaťa sa používajú motorické míľniky. Uvádzame ich v tabuľkách zvlášť pre hrubú motoriku a pre jemnú motoriku, nakoľko vekové míľniky sa odlišujú pre zručnosti hrubej motoriky a jemnej motoriky. Je však dôležité mať na pamäti, že každé dieťa sa vyvíja svojím tempom, a teda, niektoré míľniky sa môžu objaviť skôr, iné neskôr.

VekMíľniky hrubej motoriky
0-2 mesiace  –          V polohe na chrbte otáča hlavu do oboch strán.
–          V polohe na brušku dokáže zdvihnúť hlavu a otočiť ju na obe strany.
–          V polohe na chrbte kope oboma nohami a hýbe oboma rukami.
–          Pravidelne trávi čas na brušku.
3-4 mesiace  –          Zdvíha hlavu spolu s trupom, keď je dvíhané za ruky do sedu.
–          V polohe na brušku sa zdvíha na predlaktie a otáča hlavu do strán.
–          Rado strávi čas v polohe na brušku.
–          Pretáča sa z polohy na brušku späť na chrbát.
5 mesiacov  –          Pretáča sa z chrbta na bruško.
–          V polohe na chrbte si prikladá nohy k ústam.
–          V polohe na brušku sa dokáže zdvihnúť na ruky (dlane), paže sú ešte naširoko.
–          V polohe na brušku pivotuje (otáča sa) do oboch strán.
6-8 mesiacov  –          Sedí samostatne.
–          Počas sedu sa načahuje za hračkami.
–          Plazí sa po brušku.
9-11 mesiacov  –          Bez pomoci si dokáže z ľahu samo sadnúť.
–          Štvornožkuje.
–          Dokáže sa postaviť (zapretím na jednu nohu, tzv. poloha rytiera).
–          Obchádza nábytok.
–          Dokáže chodiť s pomocou (vedením za obe ruky).
11-12 mesiacov–          Dokáže chodiť s pomocou (držaním za jednu ruku).
–          Niekoľko sekúnd vydrží stáť samostatne.
13-14 mesiacov  –          Plazí za po schodoch.
–          Dokáže sa bez opory postaviť.
–          Chodí samostatne.
–          Ide do drepu a opäť vstane bez opory.
15-18 mesiacov  –          Chodí hore schodmi v pridŕžaním sa o zábradlie.
–          Plazí sa dole schodmi (na brušku, nohami napred).
–          Dokáže bežať, aj keď sa objavujú pády.
–          Vie kopnúť do lopty.
2 roky  –          Chodí a beží pomerne dobre.
–          Skáče na mieste oboma nohami naraz.
–          Chodí hore a dole po schodoch samostatne.
–          Vie kopnúť do lopty ktoroukoľvek nohou.
–          Vie cúvať.
–          Ťahá a tlačí hračky.
–          Vie sa posadiť na detskú stoličku.
–          Tancuje na hudbu.
3 roky  –          Udrží sa na jednej nohe niekoľko sekúnd.
–          Vie skočiť dopredu.
–          Vie chytiť veľkú loptu.
–          Vie jazdiť na trojkolke.
4 roky  –          Dokáže bežať, skákať a liezť dobre, vie aj preskakovať a bežať okolo prekážok.
–          Dobre vie poskakovať na jednej nohe.
–          Vie poskakovať.
–          Dobre chytá loptu, hádže ju spoza hlavy.
–          Začína robiť mlynské kolesá.
–          Vie samostatne používať šmýkaľku.
5 rokov  –          Preskakuje na oboch nohách a vie skákať na švihadle.
–          Začína korčuľovať a plávať.
–          Riadi bicykel s alebo bez pomocných kolies.
–          Dobre lezie.
–          Vie skočiť 10 krát dopredu.
–          Vie chodiť po schodoch samostatne, strieda nohy.
VekMíľniky jemnej motoriky
0-3 mesiace–          Dáva si ruky k ústam.
–          Hýbe ramenami.
–          Päste sa začínajú otvárať.
–          Máva rukou okolo objektu / hračky.
3-6 mesiacov  –          Drží malé objekty v ruke.
–          Drží si ruky spolu.
–          Načahuje sa oboma rukami za hračkami.
–          V polohe na brušku sa zdvihne na ruky.
–          Chvíľu udrží hračku, napr. hrkálku.
–          Sleduje pohľadom objekt pohybujúci sa všetkými smermi.
6-9 mesiacov–          Hrká a búcha s hračkami.
–          Dáva si hračky k ústam.
–          Prekladá si hračky z jednej ruky do druhej.
–          Ruky má väčšinu času otvorené a uvoľnené.
–          Začína byť schopné zobrať si drobné jedlo, napr. chrumku.
9-12 mesiacov–          Dokáže zámerne pustiť objekt.
–          Na požiadanie podá hračku niekomu.
–          Búcha dvomi hračkami o seba.
–          Otáča strany v knihe (niekoľko strán súčasne).
–          Začína dávať objekty do nádoby.
–          Ukazuje na objektyUloží na seba 2 kocky.
–          Používa pinzetový úchop.
12-18 mesiacov–          Tlieska rukami.
–          Dáva objekty a hračky do nádob.
–          Máva „pá-pá“.
–          Pri hre používa obe ruky.
–          Čmára ceruzkou, kreslí celým ramenom, mení ruku, ktorou kreslí.
–          Začína používať lyžičku a pohár.
18-24 mesiacov–          Dokáže postaviť vežu z 3-4 kociek.
–          Otáča po jednej strane v knihách.
–          Začína držať ceruzky medzi palcom a bruškami prstov.
–          Nastokáva kruhy na paličku
2-3 roky–          Baví ho kresliť, ceruzku drží prstami, začína používať zápästie.
–          Dokáže napodobniť kresbu kruhu, horizontálnej a vertikálnej čiary.
–          Dokáže navliekať korálky na šnúrkuVie odšróbovať viečko, najesť sa lyžičkou.
–          Vo väčšine aktivít začína preferovať tú istú ruku.
3 roky–          Začína strihať nožnicami.
–          Stláča, naťahuje, modeluje s plastelínou.
4 roky–          Zdokonaľuje sa v strihaní, vie vystrihnúť jednoduché tvary.
–          Dokáže poskladať jednoduché puzzle (6-10 dielikov), vysokú vežu z kociek.
–          Dokonalejšie pracuje s plastelínou (modeluje guličky, hady, koláčiky).
5 rokov–          Vie kresliť, maľovať a vyfarbovať (napr. kresba človeka so všetkými časťami tela).
–          Učí sa písať tlačeným písmomVie si zapnúť a rozopnúť gombíky.
–          Vie rýchlo umiestniť drobné objekty do fľašky Vie strihať podľa línie.
–          Vie nakresliť kríž, štvorec, napísať niektoré tlačené písmená.
5-6 rokov–          Vystrihuje jednoduché tvary.
–          Nakreslí trojuholník, vie napísať svoje meno, niektoré čísla.
–          Vyfarbuje v líniách.
–          Má dospelácky úchop ceruzky a ustálenú preferenciu jednej ruky.

Oneskorenie motorického vývinu

To, že dieťa nedosiahne nejaký míľnik v očakávanom čase, ešte neznamená oneskorenie motorického vývinu. Napríklad, deti sa naučia štvornožkovať v rôznych mesiacoch, a niektoré dokonca tento míľnik preskočia. Avšak, ak pozorujeme, že dieťa zaostáva vo viacerých míľnikoch hrubej alebo jemnej motoriky, je vhodné kontaktovať pediatra a fyzioterapeuta.

Je to aj z toho dôvodu, že motorické zručnosti na seba nadväzujú a ťažkosti sa môžu kumulovať. Napríklad chôdza je nevyhnutným základom pre bežanie a skákanie, ale aj rozvoj zručností jemnej motoriky. Súvisí to tiež s tým, že nesprávne držanie tela pri sedení môže ovplyvniť kvalitu písania, sledovanie diania na vyučovaní, či písanie na tabuľu.

Znaky oneskorenia motorického vývinu

Signály oneskorenia vo vývine motoriky môžeme pozorovať v nasledujúcich oblastiach:

Znaky v hrubej motorike:

  • dieťa nesedí do 9. mesiaca
  • dieťa sa nedokáže postaviť a udržať váhu svojho tela do 1 roka
  • dieťa nezačalo chodiť do 18. mesiaca
  • dieťa nevie skákať do dosiahnutia školského veku
  • v porovnaní s rovesníkmi je oveľa menej koordinované

Znaky v jemnej motorike:

  • v období batoľaťa: má ťažkosti uchopiť a pustiť objekty, chýba koordinácia oko-ruka, pôsobí nemotorne, nepoužíva obe ruky naraz
  • v období predškolského veku: vyhýba sa kresleniu, písaniu, používaniu lyžičky a príbora, vyplazuje jazyk pri ochutnávaní

Je tiež vhodné zvážiť návštevu pediatra, ak pozorujete regresiu, alebo stratu získaného motorického míľnika. To znamená, že dieťa už nedokáže vykonávať aktivity, ktoré predtým zvládalo (napr. chodenie po schodoch), alebo sa javí ako neobratné (napr. často padá, má ťažkosti vstať z podlahy). 

Príčiny oneskorenia motorického vývinu

K hlavným príčinám oneskorenia motorického vývinu patrí:

  • Predčasný pôrod a s ním spojené zdravotné komplikácie, oneskorenie vývinu svalov.
  • Vývinové poruchy – napr. poruchy autistického spektra.
  • Zriedkavé ochorenia a genetické poruchy – napr. Downov syndróm, Pitt-Hopkinsov syndróm, Angelmanov syndróm ai.
  • Neurovývinové poruchy – napr. detská mozgová obrna, svalová dystrofia.
  • Faktory prostredia – nedostatok príležitostí pre pohyb a motorický vývin.

Oneskorenie vývinu hrubej motoriky môže byť tiež v dôsledku nedostatočne vyvinutých svalov, ktoré sa môže prejavovať ako hypotonus (znížené svalové napätie). Oneskorenie vývinu jemnej motoriky zasa môže byť následkom problémov so zrakom, dyspraxie (problémy pri plánovaní a organizácii pohybu) či dysgrafie (problémy pri kreslení, písaní, používaní drobného náradia).

Ako pomôcť rozvíjať motorický vývin

Rodičia môžu rozvíjať motorické schopnosti detí v akomkoľvek veku, rešpektujúc pritom všeobecný sled vývoja – od hlavy, krku, rúk a nôh, smerom k dlaniam, chodidlám a prstom na nich. Ponúkame niekoľko tipov, ako podporiť motorický vývoj u detí:

Hrubá motorika:

  • polohujte dieťa na bruško, postupne predlžujte tento čas
  • umiestnite hračky kúsok od dieťaťa, aby bolo motivované posunúť sa smerom k nim
  • hrajte sa hry a spievajte piesne, kde dieťa môže imitovať nejaký pohyb
  • nechajte dieťa bezpečne preskúmavať prostredie, prechádzať po rôznych povrchoch, naklonených rovinách, po schodoch, prekážkach (vankúše, deky…)
  • kotúľajte si loptu, hádžte a kopte si spolu
  • precvičujte s dieťaťom státie na jednej nohe, skákanie
  • nechajte dieťa pomáhať vám s domácimi prácami

Jemná motorika:

  • nechajte dieťa, aby zdvíhalo drobné predmety a umiestňovalo ich do nejakej nádoby (najskôr do veľkej nádoby, neskôr môžete nádobu zmenšovať)
  • dovoľte dieťaťu pri čítaní otáčať strany
  • kreslite si s dieťaťom, prípadne maľujte s prstovými farbami vhodnými pre deti, neskôr so štetcom
  • hrajte sa s plastelínou, učte dieťa vystrihovať, prilepovať nálepky, prevliekať korálky, stavať veže z kociek
  • pripevnite hračky – pridržte danú hračku, aby dieťaťu nepadala, keď sa s ňou hrá (napr. ak dieťa stavia vežu z kociek, prichyťte spodné kocky, aby bola veža stabilnejšia, keď bude ukladať ďalšiu kocku)
  • prispôsobte veľkosť objektov pre dieťa – napr. pri kreslení použite hrubšie ceruzky, ktoré sa ľahšie uchopia, väčšie kocky, stavebnice a pod., aby sa dieťaťu s nimi ľahšie pracovalo
  • zjednodušujte –napríklad použite topánky na suchý zips, elastické oblečenie namiesto zipsov a gombíkov, slamku na pitie
  • nechajte dieťa hrať sa s nádobami a presýpať (napr. cestoviny, fazuľu, ryžu) alebo prelievať vodu z jednej nádoby do druhej. Použiť môžete tiež špongiu, do ktorej dieťa môže nasať vodu a vyžmýkať ju do nádoby.

Zdroje

Childrens Hospital in Richmond: Gross Motor Skills: Birth to 5 Years. 2024.

Paediatric Muscosceletal Matters: Gait and Motor Milestones. 2024.

Ann Logsdon: Gross Motor Skill Development and Delays in Childhood. 2022.

Child Development: Gross Motor Development Chart. 2023.

Ann Pietrangelo: What You Need to Know About Developmental Delay. 2023.

My Bright Wheel: Developmental Delays in Children: Resources for Childcare Providers. 2023.

Carroll Community College: Early Childhood Education Research Guide: Developmental Milestones. 2023.

Child Mind Institute: Complete Guide to Developmental Milestones. 2024.

CHOC Childrens: Developmental Milestones: Fine Motor Skills and Visual Motor Skills. 2024.

Cleveland Clinic: Fine Motor Skills. 2024.

Childrens Hospital in Richmond: Fine Motor Skills: Birth to 2 Years. 2024.

Aurora: Early Education: How to Develop Your Child’s Motor Skills in 5 Easy Ways. 2022.

FDNA Health: Gross Motor Delay Causes in Infants & Children. 2024.

Lumiere Childrens Therapy: Occupational Therapy: Understanding Fine Motor Delay in Children. 2020.

The Warren Centre: What Are Fine Motor Developmental Delays? 2024.

Help Me Grow: Ways to Encourage Motor or Physical Development. 2024.

Megan Glosson: Understanding Gross Motor Delay in Children. 2022.

Sledujte nás

Získajte viac informácií a sledujte nás na našich sociálnych sieťach.